Kumita_828x315_FB_cover

Kumita on sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama ja Väestöliiton toteuttama valistuskampanja 8.-luokkalaisille. Kampanjan tavoite on kertoa kondomista myönteiseen sävyyn seksitautien ja ei-toivottujen raskauksien ehkäisymenetelmänä.

Miksi tällainen kampanja?

Puolet suomalaisnuorista on kokenut ensimmäisen yhdyntänsä 17 vuoden ikään mennessä. Siksi on tärkeää kertoa ehkäisystä hyvissä ajoin jo ennen ensimmäistä seksikokeilua.

Kumita-kampanja täydentää koulujen seksuaaliopetusta ja vanhempien kasvatustehtävää. Nuoret omaksuvat tietoa kukin omalla tavallaan. Siksi on tärkeää, että kasvatusmenetelmiä on erilaisia.

Vuoden 2019 Kumita-kampanja kannustaa vanhempia ottamaan seksuaalisuuden ja ehkäisyn puheeksi oman nuoren kanssa, vaikka se saattaisikin aluksi tuntua kiusalliselta. Tutkimusten mukaan asiallinen seksuaalikasvatus ja oikea tieto parantaa nuoren kykyä pitää itsestään huolta ja välttää riskeihin joutumista. Seksuaalisuudesta, seksistä tai ehkäisystä puhuminen ei altista riskikäyttäytymiselle eikä ole kimmoke aikaisemmin aloitettaviin seksikokemuksiin.

Lue seksuaalikasvatuksen asiantuntijoiden ohjeet siitä, miten ottaa seksi ja ehkäisy puheeksi oman nuoren kanssa

Kampanja kumoaa tavallisimpia myyttejä kondomista ja auttaa nuoria suhtautumaan kondomiin rennosti – se on aina mukana kulkeva luottotavara. Nuoruusikäisten seksitautimäärät ovat pysyneet tasaisina, vaikka raskauksien määrät ovat viime vuosina vähentyneet. Kouluterveyskyselyn mukaan noin viidennes yläkouluikäisistä ei käyttänyt viimeisimmässä yhdynnässään mitään ehkäisyä. Se on paljon!
Tutustu syihin, miksi nuori ei käytä kondomia tai muuta ehkäisyä

Lue lisää Kumita-kampanjasta
Katso nuorelle suunnatut ohjeet siitä, miksi ja miten kondomia kannattaa käyttää

Apua vanhemmille